Var har du köpt din tröja?
Eftersom det sällan är kö till den här jukeboxen hinner alla få sin låt spelad. Landslag således.
Det blir en liten uppföljning på popstudien från igår, men idag kikar vi på vad herrarna iklär sig när det vankas mästerskap. Och det är ju lite speciellt såklart, eftersom de natinella förbunden sällan är i närheten av de resurser som de stora europeiska klubbarna är. Men Messi är fortfarande Messi, även i en argentinsk tröja... Eller ja, det stämmer ju inte riktigt, men ni fattar. Man vill synas på Argentinas rasande vackra tröja, hur mycket laget än underpresterar. Kan man sen skaka hand med någon på Kanadas eller Singapores förbund och skäppa dit en låda matchställ också så är det väl bra, men det är inte samma provision där kan vi tänka oss.
Jag tror att anledningen att det här är så kul – för det är väldigt roligt – är att det så många gånger var här det började. Med tröjan. Och det är klart, man var ju en ytlig supporter på det sättet. Ingenstans samlas väl så många snygga ställ på samma plats som i hockeyligan på andra sidan Atlanten. Det fanns nästan 30 (eller om det var 28 på den tiden?) lag att välja på när man skulle in i hockeykortsbytarbranchen på lågstadiet – och i förlängningen bli livstidssupporter (vilket i praktiken innebär att man kollar in text-tv, sida 362 varannan vecka) till den här tröjan – men ändå blev valet så enkelt till slut. NHL:s svar på Grekland 2004. Med den ödmjukaste av superhjältar, som lämnade Hockeyville (det är franska) för Sopranoland. Allt för den där tröjan. Så. Det kändes bra ändå att få smyga in en hockeynotis här (igen), när säsongen precis sparkat skrinnat igång. Och att vi fick ta tillfället i akt och uppmärksamma en fin målvakt när vi precis fråntagits den allra finaste av målvakter.
Men tillbaka till landslagströjorna. Eller till landslagströjtillverkarna. Och här blir det ju lite kul att se om det finns några mönster i var man profilerat sig mest. Lite har vi ju på känn hur det ser ut med landslagen, men vi behöver inte spekulera, snart har vi facit.
Först lite kort men nödvändig metodredovisning. Det känns ju rimligt att gå efter FIFA:s världsranking (inom parentes efter länderna), så vi får med alla de stora, så långt som vi orkar leta upp vad för krumilurer de sytt på tröjan. Jag hade tänkt mig de hundra främsta, så får vi se vad vi kan få med där. Och samtidigt vill vi naturligtvis stycka upp det i (typ) världsdelar, precis så som FIFA gör. Och med FIFA:s indelning hamnar Australien i Asien och Israel i Europa, vad kartboken än säger. I presentationen tar vi sen kontinenterna var för sig, och länderna i ordning efter var på rankingen de finns. Europa får inleda, det känns som det är mest konkurrens om lagen här. Och just det, jag orkar inte översätta, så länderna står på engelska. Vissa länders tröjor har varit nära på omöjliga att spåra, så ett och annat långskott har det blivit - några har nog gått in, men knappast alla.
Europa - UEFA Adidas
1. Netherlands (1) Nike
2. Spain (2) Adidas
3. Germany (3) Adidas
4. England (4) Umbro
5. Italy (7) Puma
6. Portugal (8) Nike
7. Croatia (10) Nike
8. Norway (12) Umbro
9. Russia (13) Nike
10. Greece (14) Adidas
11. France (16) Nike
12. Sweden (18) Umbro
13. Montenegro (19) Legea
14. Denmark (21) Adidas
15. Slovenia (23) Nike
16. Turkey (24) Nike
17. Slovakia (27) Adidas
18. Serbia (29) Nike
19. Switzerland (30) Puma
20. Republic of Ireland (31) Umbro
21. Israel (32) Adidas
22. Belgium (37) Burrda
23. Bosnia-Herzegovina (39) Legea
24. Belarus (41) Puma
25. Czech Republic (42) Puma
26. Hungary (45) Adidas
27. Ukraine (48) Lotto
28. Bulgaria (51) Kappa
29. Romania (54) Adidas
30. Scotland (55) Adidas
31. Lithuania (56) Hummel
32. Albania (57) Legea
33. Northern Ireland (59) Umbro
34. Georgia (63) Jako
35. Poland (65) Puma
36. Austria (68) Puma
37. Armenia (71) Hummel
38. Cyprus (76) Adidas
39. Finland (79) Adidas
40. Latvia (84) Adidas
41. Estonia (86) Nike
42. Moldova (88) Jako
43. FYR Macedonia (90) Puma
- Adidas har tolv lag, Nike nio, Puma sju och Umbro fem. Efter igår har vi lärt oss att Umbro och Nike är släkt, men vi delar ändå på dem i utgångsläget här.
- Lika rätt som det känns att Grekland har Adidas, lika fel känns det att Danmark inte har Hummel.
- Italienska Legea har sålt in sin tröja till Albanien, Bosnien och Montenegro, dessutom har man Kosovo. Kanske gör man ett försök att klippa någon tyngre Balkannation snart.
- Jako har Moldavien och Gerogien. Vågar vi gissa att tröjan reats ut i sista stund?
- Nike har Kroatien, Ryssland, Slovenien, Serbien och Estland i öst. Det är ju lite intressant på något sätt.
- Umbro har alla utom Skottland på öarna. Där får Adidas vara nöjda att de brutit sig in.
- Fina Kappa satsade allt på ett europeiskt kort, Bulgarien. Det förklarar varför Dimitar inte vill svetta ner den tjusiga tröjan.
Vinnare: Adidas. Men det var inte alls självklart. Nike har satsat bättre i Europa egentligen, och världsetan Holland är en riktig jackpot. Men man skulle behövt någon av England, Frankrike, Tyskland eller Italien för att vinna detta. Adidas lag imponerar egentligen inte, men man har UEFA (det är ett plus i de här sammanhangen) och man har flest. Vi ger dem medaljen, men höjer samtidigt ett varningens finger inför framtida mästerskap.
Nordamerika - CONCACAF Nike
1. Mexico (20) Adidas
2. USA (28) Nike
3. Jamaica (43) Kappa
4. Honduras (50) Joma
5. Costa Rica (60) Lotto
6. Panama (62) Lotto
7. El Salvador (75) Mitre
8. Trinidad and Tobago (91) Adidas
9. Cuba (99) Adidas
- Adidas och Nike lämnar ju egentligen bara smulor efter sig här.
- Men att Lotto har två lag gillar vi såklart.
- Mitre från England har snott åt sig El Salvador, jag finner ingen logik alls i det. Att Honduras har spanska Joma känns mer rimligt.
- Hade ni också gillat om Kuba haft Nike?
- Jamaica - The Reggae Boyz - och Kappa är precis så fint som en sponsorrelation någonsin kan bli.
Vinnare: Adidas. Att Nike förutom CONCACAF bara har sina egna amerikaner är lika nonchalant som det är underkänt. Det här är ju deras hemmaplan, vi hade förväntat oss att man snappat upp några mindre länder också. Då hade man vunnit detta klart. Nu har man istället förargat juryn, som ger förstapriset till Adidas. Mexiko, Trinidad och Tobago och Kuba är dessutom en småtrevlig komposition. Och Kappa väljer helt rätt efter sina resurser, som vanligt. De får en bronsmedalj, med guldkant.
Sydamerika - CONMEBOL Nike
1. Uruguay (5) Puma
2. Brazil (6) Nike
3. Argentina (9) Adidas
4. Chile (11) Puma
5. Paraguay (25) Adidas
6. Peru (26) Umbro
7. Colombia (35) Adidas
8. Venezuela (44) Adidas
9. Ecuador (66) Marathon (Ecuador)
10. Bolivia (85) Walon (Peru)
- Nike och Adidas har lagt beslag på Brasilien och Argentina, men det var väl rätt väntat.
- Adidas har hela fyra lag här (och Puma två), trots att detta också borde vara Nike-land.
- Ecuador verkar ha en lokal tröja, det gillas alltid.
- Walon från Peru verkar ha tappat sitt eget lag, men håller kvar vid Bolivia.
Vinnare: Puma. De två tyngsta kunde man omöjligt få, men man är ju så rätt på det med Uruguay och Chile. VM:s moraliska vinnare och Copa Americas både moraliska och faktiska vinnare. Det här gjorde de bra. Riktigt, riktigt bra.
Afrika - CAF Adidas
1. Côte d'Ivoire (15) Puma
2. Egypt (34) Puma
3. Ghana (36) Puma
4. Nigeria (38) Adidas
5. Burkina Faso (40) Puma
6. Algeria (46) Puma
7. South Africa (47) Puma
8. Senegal (49) Puma
9. Cameroon (52) Puma
10. Tunisia (57) Nike
11. Morocco (61) Puma
12. Libya (64) Adidas
13. Gabon (67) Puma
14. Guinea (69) Airness (Frankrike)
15. Cape Verde (72) Erreá
16. Malawi (73) Puma
17. Zimbabwe (74) Legea
18. Zambia (76) Nike
19. Botswana (78) All Kali (Botswana)
20. Uganda (80) Adidas
21. Mali (81) Airness
22. Benin (83) Airness
23. Sierra Leone (92) Hummel
24. Angola (96) Puma
25. Sudan (98) Puma
26. Mozambique (99) Puma
- Först och främst är det såklart ett hån att Adidas har CAF. Lämna det bara, ge upp och åk hem.
- Annars gör dem det helt ok, Adidas. De kan inte vinna matchen, men de står ändå upp här med Nigeria, nya (!) Libyen och fina Uganda.
- Botswana kör hemmasytt och Guinea franskt. Sierra Leone har Hummel, det hade vi gärna fått förklarat för oss.
- Annars har Puma kört ner sin tröja i halsen på hela kontinenten, och det är snygga tröjor för det mesta.
Vinnare: Puma.
Oceanien - OFC Puma
1. New Zeeland (94) Nike
- Nya Zeeland halkar in på 94:e plats, och det är ju kul för Oceanien förstås.
- Här är de andra lagen i OFC: American Samoa, Cook Islands, Fiji, New Caledonia, Papua New Guinea, Solomon Islands, Samoa, Tahiti, Tonga, Vanuatu. Lägg det på minnet.
Vinnare: Nike. Puma har förvisso loggan på pyramidens topp, men Nya Zeeland är VM 2010:s enda obesegrade lag, så det var inget snack egentligen. Sen tror jag inte man förlorar mot de andra 'länderna' någonsin, i någon sport.
Asien - AFC Nike
1. Japan (17) Adidas
2. Australia (22) Nike
3. Korea Republic (33) Nike
4. Iran (53) Legea
5. China (69) Adidas
6. Uzbekistan (82) Puma
7. Saudi Arabia (87) Nike
8. Qatar (88) Burrda
9. Jordan (92) Adidas
10. Kuwait (95) Burrda
11. Syria (97) Adidas
- Det här var en intressant grupp. Och en viktig sådan, man når ju till en del folk om man väljer rätt här.
- Nike kändes starka här på förhand, och med Australien och Sydkorea har man en bra grund.
- Schweiziska Burrda har kontor i Geneve och Qatar, så det känns logiskt att man är starka här.
Vinnare: Adidas. Hade det varit 2006 hade Nike sopat hem detta utan vidare (med Australiens mästerskap och Sydkoreas -02 i hyfsat färskt minne). Men det har hänt en del sen dess och det är omöjligt att bortse från att Adidas når över en miljard människor med sina ränder på den röda tröjan. Att man kryddar det med världens mest sympatiska Japan (också de med hyfsat många hundra miljoner fans), som dessutomn är bäst på kontinenten gör att tyskarna vinner här.
Sammanfattningsvis måste Adidas ses som totalvinnaren. Man tar hem Europa, där alltså 43 av de 100 främsta anses finnas, och det väger såklart tungt. Lite otippat tar man dessutom hem Nordamerika och Asien, där Nike verkar legat på latsidan. Puma gör mycket rätt, men når ändå inte riktigt upp till Nike på silverplatsen. Till nästa gång hoppas vi på Kappa. Det gör vi alltid.